פופאית
טל טנא צ'צ'קעס
גלריית החווה, חולון
אוקטובר-דצמבר 2024
בעקבות משבר עמוק שהתחולל בחיי האמנית טל-טנא צ'צ׳קס בשנת 2016, התעורר בה הדחף לחפש ערך ומשמעות לחייה. היא מתחילה באיסוף אינטנסיבי של צעצועים שבורים ששימשו לה לתהליך אינטואיטיבי של פירוק והרכבה, ריפוי, הגדרת זהות ואמונה במסוגלות. כך במהלך תקופת השבר - "התקופה הכחולה[ii]", היא זונחת קונבנציות ישנות ומתמסרת לתהליך היצירה, המתגלם לבסוף כשלם המיוצג בדמותה של 'פופאית' - דימוי פוסט פמיניסטי של אישה שאין לה צורך בעוגני ברזל על הזרועות או באכילת תרד על מנת להיות חזקה ופורצת גבולות - להיות מי שהיא רוצה.
מתוך תשוקה וסקרנות לפלסטיק הנוצץ Made in China. צ'צ'קס מתחילה בפירוק ובניית דמויות פיסוליות היברידיות, יצירי כלאיים קטני ממד, ביניהם: כנפי מלאך החוברים לדמות ונוס על בסיס צלחת מעופפת, ובפסלון אחר - ראש בובה חובר לחישוק פלסטיק כחול. החיבורים המטרידים, מאזכרים יצורים מיתולוגים, מפלצות וחיות אגדתיות, דוגמת: מינוטאורוס, בת הים, ועוד. דמויות בדיוניות המייצגות ארכיטיפ המזוהה עם דמותן. אלא שאצל האמנית, יצירת ההכלאות והחיבורים התהוו לכדי הרכבת זהותה המתחדשת, עד שבמקרה חיברה בין הראש של אוליב לגוף של בן זוגה פופאי והעניקה לדמות את השם "פופאית". שנתיים מאוחר יותר היא חוזרת אל הדמות ומתחילה לחקור מה היא מבקשת להיות. היא מנכיחה אותה ביצירתה בורסיות בציור והדפסים ומתחברת לסיפורה של אוליב - דמות קומיקס וסרטים מצוירים, שנוצרה בשנת 1919 על ידי אלזי סיגר. דמותו של פופאי, מצטרפת ב1929. על פי עלילותיהם, כשפופאי נקלע לצרה, הוא מקבל את כוחו מאכילת תרד מקופסת שימורים, על מנת להציל את אהובתו אוליב הזועקת אליו להצלה. צ'צ'קס מחלצת את אוליב/פופאית מהטריטוריה הנשית המסורתית המוחלשת, והופכת אותה לעצמאית המנתבת את חייה. היא רושמת אותה כשחקנית כדורגל וכנושאת דגל הגאווה ודגלים ממדינות העולם, כשהיא אינה מחויבת למקום, מגדר או .מגזר
במקביל, צ'צ׳קס מפקיעה גם את פופאי מהשבלונה המוכרת. דמותו הופכת מעודנת ונשית, כשהוא מתהדר בשמלתה של אוליב, בגופה הגבעולי ובפוזה ענוגה. פופאי זכה להתייחסויות רבות לאורך השנים, כך למשל הוא מופיע אצל אמני הפופ-ארט: אנדי וורהול (פופאי, 1960), רוי ליכטנשטיין (פופאי באדום וצהוב, 1960), ג'ף קונץ (שלושה פופאים, 2008). בניגוד אליו אוליב לא זכתה עד כה למחווה אמנותית רצינית. צ'צ׳קס ספגה השראה מאמנים אלו ואחרים בתהליך הרכבת דמותה של פופאית, היוצאת מהשוליים למרכז ולקדמת הבמה, שווה במערך הזוגי. בניגוד לזרם הפופ ארט שעודד את תרבות הצריכה, הרי שצ'צ׳קס מעודדת את השימוש בשאריות הצריכה, ממחזרת פסולת והופכת אותה לספקטקל עצמו. אצלה החד פעמי הופך לרב פעמי והשימוש בו לחגיגה מקיימת כשהיא לוקחת אחריות על עצמה והסביבה.
פופאית שנולדה מסיפור אישי הופכת לסיפור קולקטיבי, היא אינה מייצגת אלטר אגו של האמנית. זו אינה דמות פיקטיבית המייצגת אותה או את מחשבותיה, ואינה מתיימרת להיות גיבורת על, דוגמת: וונדרוומן, סופרמן ובאטמן. פופאית אנושית ומייצגת שיקוף של השבר והבחירה לקום ולפעול בעוצמה.
השריר של פופאית הוא אמונה בדרך, נחישות והתמדה, המאפשרים לגלות בתוכנו את העוצמות ולעבור מהשבור אל השלם החדש.
________________________________________
[i] התקופה הכחולה (1901–1904) תקופה בחיי האמן פבלו פיקאסו, במהלכה יצר בעיקר ציורים שהתאפיינו בצבעים כהים וקרים, כמו כחול, ירוק כהה ושחור, המוכרים כצבעים המקנים לציור אווירה עצובה, בתהליך שאפשר התמודדות עם אובדן שחווה.
פורטפוליו - לקום ולעשות: הפופאית של טל טנא צ׳צ׳קס בגלריית החווה