הרצאות מלוות מצגת
אי-מהות" – דכאון אחר לידה - התייחסות לנושא בראי האמנות ומידע אודות גורמי סיכון, איתור, טיפול, סיוע וסיפור אישי.
"הָאֵם- פירוק האידאה" - הרצאה שהועברה במסגרת שבוע המגדר, סמינר הקיבוצים - הקמפוס לאמנויות. מרץ 2021
ההרצאה "אי-מהות"- מתייחסת להתגלגלות לדימוי האם באמנות. דימוי האם ופירוקו בהתייחסות למיתוסים, מוסכמות חברתיות תרבותיות, פוליטיות, כלכליות ודתיות המעצבות ומשפיעות על היווצרות הדימוי משתנה. התייחסות לרגשות מורכבים, דיכאון לאחר לידה וסיפור אישי. הרצאה מלווה בדימויים, סאונד, הומור כאב. יומן - דכאון אחרי לידה. כתבתו של אלון שרביט בהשתתפותי וקטע מההרצאה
ההרצאה נולדה בעקבות התערוכה "אי-מהות" אודות דיכאון אחרי לידה, בעקבותיה יצאתי בשליחות כמרצה אודות הנושא וסיפורי האישי. הרצאה המועברת ברחבי הארץ בפני קהלים מגוונים (אחיות טיפת חלב, רופאים, עו"סים, דולות, אמהות, הריוניות ועוד).
מאוחר יותר אצרתי את התערוכה "על שדי(י)ם ובקבוקים" שעסקה בנושא הנקה והזנה בהתייחסות למחקרה של ד"ר גל ונטורה. (בחסות קרן רבינוביץ ונעמת) בעקבות כך נולדה ההרצאה "האם -פירוק האידאה" . נושא האמהות התבטא בהיבטים אחרים בתערוכות, דוגמת "אלת הפריון" שעסקה בטיפולי פוריות ו"אישה תעשייתית" שעסקה באם יחידנית וניכור הורי ועוד.
"האיש בחליפה החומה - A TALE TO TELL"
אלימות מינית ואונס בתולדות האמנות ואונס היו מאז ומעולם החל מסיפורי התנ"ך והברית החדשה, מיתוסים ומיתולוגיות. ההרצאה תעסוק בהתגלגלות הנושא בתולדות האמנות עד לתנועת אלימות מינית ואונס בתולדות האמנות וסיפור אישי #Metoo וסיפורי האישי.
ההרצאה בעקבות תערוכה שהתקיימה בתמיכת הציבור ובשיתוף "איגוד נפגעי/ות תקיפה מינית בישראל". נקודת המוצא תצלום רחוב של הצלם אלכס ליבק, המכיל מספר 'רגעים מכריעים' שמתרחשים בין צילום ומציאות, בין צלם לאוצרת, בין אוצרת למצולם.
"מעשה שהיה. נערה תמה מבית דתי, נורית שמה, יצאה באחד הימים (5.5.1993) לבקר בעיר הגדולה. כשרצתה לשוב לביתה, פגשה באיש בחליפה החומה, 'מפגש מכריע' ששינה את חייה.
בעקבות התערוכה במו"זא "מיתולוגיות ארץ-ישראליות" הצלם עדי נס הצייר אלי שמיר ומבט אוצרותי
מיתולוגיות ארץ ישראליות מפגש בין הצייר אלי שמיר לצלם עדי נס והמבט האוצרותי. בעקבות תערוכה שאצרתי במוזיאון ארץ ישראל המציגה רב-שיח בין האמנים המתייחסים ביצירתם למיתולוגיות, סיפורי המקרא, הברית החדשה, ההיסטוריה היהודית והאתוס הציוני. מיתוסים המרובדים כחפירה ארכיאולוגית-חזותית במרחבי הארץ ומצבנו התרבותי, הלאומי
והפוליטי, החברתי והכלכלי. יצירתם עוסקת בנושאים משותפים: זהות אישית מול לאומית; גבולות וערכי האדם; שימור האתוס מול הכורח להיענות לצו הפנימי או לצו השעה
"שירה הנוער שיר עתידנו" – דוד מערבי, המלחין והצייר, חברו של נחום גוטמן מבצלאל"
"?גוטמן בספרו: "בין חולות וכחול שמיים", תוהה: "ואיה תמונותיו של מרובנה הוא מערבי
את התמונות והרישומים המרכיבים את עיזבונו של מַרוֹבְנֶה-הוא-מערבי (1945-1896) מצאתי בבוידעם של בתו, בהירה טל ז"ל.
אוצרות אמתיים יכולים להתגלות לא רק בעקבות סימונים על מפות עתיקות, לעיתים יד המקרה והשעה הן המכוונות.
בביקורים בביתה של טל, יצירותיו הוצגו בסלון ביתה– דיוקנאות, רישומים בעפרון על נייר, בתוספת כתמי אקוורל –מעודנים מעשי ידי אמן.
ההרצאה נולדה בעקבות תערוכת גילוי וחשיפת עזבונוי, שהוצגה באוצרותי במוזיאון גוטמן.
דוד מערבי, מחלוצי הזמר הארצישראלי. עולמו כצייר וכמלחין, כחלוץ, כאיש משפחה,מראשוני המורים לאמנות ולזמרה בת"א. בהתייחסות להיבטים אמנותיים, חברתיים, היסטוריים ומוסיקליים. ההרצאה תציג מיצירותיו, והשמעת לחניו: "גינה לי חביבה", "שירה הנוער" ועוד
לא אוצר באדום ! יחסי אוצר – אמן
בשנים האחרונות תפקיד אוצר האמנות תפס תאוצה, יש שיאמרו כי עבודתו חשובה מעבודת האמן. האוצרים נתפסים כשומרי הסף של האמנות, עברו אל קדמת הבמה. מהי אוצרות? ומה הם תהלכי העבודה ויחסי אוצר-אמן? אודות התגלגלות המושג וסוגי האוצרים, החל מהאוצר השמרן המסורתי לאוצרות עכשוויות המכונה "האוצרות החדשה" (The New Curation). נתייחס לאג'נדות אוצרותיות שונות, דוגמת: "האוצר-היוצר" ,"האוצר האורגני" ועוד. וכן לתיאורטיקנים, מבקרי אמנות ואמנים מזירת האמנות הישראלית והעולם. ביניהם: הרולד זימן, ּוולטר הופס, פול או'ניל, הנס אולריך אובריסט, דייב היקי, גדעון עפרת, גליה בר אור, רותי דירקטור ועוד. ההרצאה תתייחס לדמות האוצר .ותעסוק בטיב היחסים שנתהדקו באמנות העכשווית, בין האמן לאוצר, לחלל ולצופה. ואודותיי כאוצרת עצמאית בזירה מזה 20 שנה. בהתייחסות ליצירות אמנות ודיון.