top of page

הוראות לחיים נורמליים

 דפנה רבס     

בית האמנים תל אביב, מרץ 2021     

 

"דפנה מציגה סדרת תצלומים: "הוראות לחיים נורמאליים

בתצלומים מופיעים חפצים בודדים, בנאליים, המצולמים כמרחפים בחלל, בתחתיתם נכתב שם החפץ. אופן תצוגת הכרטיסיות מאפשר לצופה חיבור נרטיבי משתנה, אם כתצוגה רציפה של קלפים בודדים, זוגות, או שלישיות. במבט ראשון הסדרה מאזכרת משחק ילדים – "לוטו", שמטרתו לימוד ופתוח תפיסה חזותית, שפה, אוצר מילים ומושגים ועוד. אלא שבמבט שני, אופן הצילום, מידת הסטריליות, התאורה והקומפוזיציה מפקיעים את החפץ מהקשרו הטבעי ומשימושו המוכר. נוצרת תחושת "הזרה", נתק ותהייה לגבי תפקידו ומשמעות בחירתו של החפץ המעוררים אי נוחות.

כך למשל, בכרטיסיה מסוימת מופיע כבל USB ניצב תלוש, נשרך לרצפה, ומעורר אסוציאציה לחבל תליה.                              סמוך לכרטיסיה זו מופיעה כרטיסיה אחרת ובה מופיע חלון שחלקו פתוח, שמא הצמידות מרמזת על נסיון התאבדות? בכרטיסיה אחרת מופיעה דלת סגורה וסמוך אליה כרטיסיה ובה סדין לבן כעולה באוב. הדימויים מופיעים על רקע נקי, קר, המייצר ריחוק ושתיקה מעוררת איימהץ

במשחק ה"לוטו" לגיל הרך ישנן גם מטרות התנהגותיות, על הילד להמתין בסבלנות לסיום תורו של ילד אחר בעת משחק ולהתמודד עם רגשות התסכול. וכאשר הילד מסיים בהצלחה את כיסוי הלוח שלו בתמונות, עולה בו תחושת שמחה ונצחון. ואילו במשחק הלוטו של "אובדי הדעת" כללי ההתנהגות אצלם בלתי צפויים ונטולי רסן, ניצחונם בביצוע "המשימה" לעיתים מבטא את כישלוננו

.כחברה 

 

דפנה רבס, ילידת 1973, חיה ויוצרת בישראל. אמנית העוסקת

בצילום דיגיטאלי ואינסטליישן המבוסס על שימוש ברדי מייד. בעלת שפה מושגית פיגורטיבית עם השפעות של אמנות הפופ ואמנות קונספטואלית. ביצירתה האמנית חוקרת מושגים כגון הליכה בתלם, תיעוש עכשווי, ו"התקרנפות" כסוג של האחדה הרומסת את החריג והאחר. הציגה בתערוכות יחיד וקבוצתיות שונות בארץ ובעולם, ביניהן במוזיאון חיפה, מוזיאון תל חי, בית האמנים בתל אביב ועוד. עבודותיה נמצאות באוספים פרטיים בארץ ובעולם וכן באוסף מוזיאון חיפה. בוגרת לימודי אמנות
  .התמחות בצילום קמרה אובסקורה, מלגת הצטיינות (1995)

 ARTODAY - " דף סופג הכול ולא מעביר עלי ביקורת"

גוף העבודות מזכה את דפנה לאמנית החודש אפריל 2022 העמותה לחקר אמנות נשים ומגדר בישראל.

bottom of page